De ontwikkeling van social media

infographic-social-growth-sm_0

De afgelopen jaren is het gebruik van social media geëxplodeerd. In de eerste instantie alleen bij consumenten maar later ook bij bedrijven en instellingen. Social media komt vrijwel in elke tekst terug. De vraag is echter nog hoelang we blijven praten over social media.

Daarmee bedoelen we niet dat we verwachten dat social media zal verdwijnen, in tegendeel. Vrijwel iedereen zit aangesloten op ten minste één social media netwerk (70 + buiten beschouwing gelaten). Social media heeft zich razendsnel ontwikkeld. In 2004 werd Facebook opgericht en inmiddels ligt het aantal leden boven de 800 miljoen en staat er een beursgang gepland tegen een waardering van 100 miljard dollar. Facebook is niet de enige, Twitter en LinkedIn volgden.

Vrijwel elk marketingblog staat grotendeels in het teken van de ontwikk
elingen rondom sociale media, dit is niet vreemd want dit onderwerp is nieuw en ‘happening’.  Enkele jaren geleden gold dit hetzelfde voor SEO en SEA. Terwijl je daar nu vrij weinig tot niets meer over leest. Toch zijn deze onderwerpen even belangrijk als toentertijd. Echter is de aandacht verschoven van SEO en SEA naar sociale media, toch zijn SEO en SEA nog steeds aanwezig.

Social media heeft nu zijn volgende fase bereikt. We gaan van de fase revolutie naar die van evolutie. Een periode waarin alle veranderingen vertaald worden naar bedrijfsmatige toepassingen. Social media wordt normaal. De hype is voorbij, we zitten nu in een leerfase en gaan naar een situatie waar social media doodgewoon is.

 

Tags: , , ,

 

Meer Berichten in Marketing